Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

VAURA, Sables

VAURA, Sables

Sei anni fa consideravo il supergruppo Vaura* un tentativo intelligente di tirare una linea che congiungesse Cure e Krallice (datemela per buona). Puntavo moltissimo su di loro, per capirci: aspettavo il disco definitivo. Li rincontro oggi e mi trovo davanti un gruppo soft prog che ha ascoltato Disintegration e che alla voce ha chiamato David Sylvian. Qualcuno, tra l’altro, potrebbe trovare l’immagine affascinante, e non sarò certo io a provare a dissuaderlo: non bisogna mai dimenticarsi che questo non è il tribunale del gusto, ma un gruppo di amici che prova a passare ad altri amici qualche buon disco (e non un bidone), magari sbagliando. Certo però che è un peccato mollare un’idea non più nuovissima, ma ancora sviluppabile (post-punk vs black metal), e cedere alla tentazione (forte, vista la line-up) di guardarsi per l’ennesima volta allo specchio, compiacendosi del proprio bel vestito, ma dimenticando di mordere. A produrre il disco, tra l’altro, c’è qualcuno che ha lavorato ad alto livello con Scott Walker e Peter Gabriel, e finisce che i suoni – ma forse qui parlo col risentimento dell’innamorato tradito – ti sembrano pensati per Toto, Survivor o Journey, non si sa bene perché. E non so nemmeno da che esempi partire per spiegarmi: forse “No Guardians”, per quanto è pomposo, forse il lento “Eidolon”, il pezzo più vicino ai Berlin che ho ascoltato nel 2019. Ritmi troppo blandi, solismi di chitarra ovunque, melodie stucchevoli, poco buio, poco impatto. In questo momento, purtroppo, associo ai Vaura solo un grande punto di domanda.

* Josh Strawn (Azar Swan) a voce, chitarra e synth, Kevin Hufnagel (Gorguts, Dysrhythmia) alla chitarra, Toby Driver (Kayo Dot) al basso, Charlie Schmid (Tombs) a batteria ed elettronica.