Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ur-electronics: Argentina

Nel 1961 Alberto Ginastera fondò a Buenos Aires il Centro Latinoamericano de Altos Estudios Musicales (CLAEM), istituzione dedicata allo studio, alla divulgazione e alla ricerca musicale, con attenzione particolare alla musica contemporanea. Il CLAEM, che cessò la propria attività nel 1971, ospitò in quegli anni numerosi compositori europei e nordamericani: tra gli altri Olivier Messiaen, Aaron Copland, Riccardo Malipiero, Luigi Dallapiccola, Iannis Xenakis, Luigi Nono e Vladimir Ussachevsky, che ebbero un forte impatto sulla nuova scena musicale argentina. Fra i compositori argentini che si formarono presso il CLAEM ci furono Jacqueline Nova (di cui ascoltiamo Oposición-Fusión, 1968), Alcides Lanza (Penetrations VII, 1972), Graciela Paraskevaídis (Huauqui, 1975) e Jorge Antunes (Contrapunctus Contra Contrapunctus, 1975).

Sono invece storie di viaggi ed esperienze d’oltreoceano quelle di Hilda Dianda e Beatriz Ferreyra. La prima, grazie all’amicizia con Gian Francesco Malipiero, frequentò lo Studio di Fonologia di Milano dove realizzò il suo primo lavoro elettronico, Dos estudios en oposición (1959). Ferreyra si trasferì a Parigi per studiare con Nadia Boulanger e, nel 1963, iniziò a lavorare presso lo studio del GRM, diretto da Pierre Schaeffer, dove compose Medisances (1968).

Playlist (ascolta qui la puntata)

Hilda Dianda, Dos estudios en oposición (1959)
Beatriz Ferreyra, Medisances (1968)
Jacqueline Nova, Oposición-Fusión (1968)
Alcides Lanza, Penetrations VII (1972)
Graciela Paraskevaídis, Huauqui (1975)
Jorge Antunes, Contrapunctus Contra Contrapunctus (1975)

Ur-electronics
Early electronic music / 50s – 70s: una selezione di lavori realizzati nei primi studi di musica elettronica e con i primi mezzi elettronici ascoltati in ordine cronologico e raggruppati per diversi Paesi.