Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

TÖRST – CANECAPOVOLTO, In France

TÖRST – CANECAPOVOLTO, In France

Il duo salernitano dei Törst, Adriano Elia e Paolo Marcellini, torna assieme al catanese Canecapovolto, ovvero Alessandro Aiello; questo è infatti il secondo lavoro che pubblicano dopo un primo parto a nome Standard And Normal, risalente al 2005. In France è in effetti, per dirla con le loro parole, un concept album, trasposizione in musica del racconto di un sogno, i cui frammenti si manifestano nei singoli brani e si ricompongono nel climax finale. La musica che accompagna questo sogno è certamente adatta alla bisogna, si passa dalle rifrazioni chitarristiche in odor di shoegaze, ma come suonato da un improvvisatore navigato, di “this sensation was strong”, a frammenti che ricordano una colonna sonora horror di “middle-aged man”, al compendio in forma di spettrale library music di “for days i met no one”, al pop à la Throbbing Gristle di “someone was waiting”, fino quasi a lambire la plunderphonia in “when night fell”. In France è un disco oggettivamente alieno, con spunti stilistici decisamente interessanti, che può ricordare sia gli storici Residents quanto certa minimal music del passato. Così descritta può risultare come una raccolta di musiche fuori tempo massimo, e invece si lasciano apprezzare. Personalmente mi hanno portato a riflettere su come si è sviluppato (ed è cambiato) l’underground in Italia, oggi. Su questi aspetti però, bisognerebbe aprire un capitolo a parte.