Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

THE STAR PILLOW, Symphony For An Intergalactic Brotherhood

Symphony For An Intergalactic Brotherhood è la dimostrazione – molto difficile – che puoi dire qualcosa di interessante pur restando ancorato al genere che ti sei scelto. Che Paolo Monti basi Star Pillow su drone chitarristici è abbastanza chiaro ed è purtroppo palese che c’è un grosso problema di sovrappopolazione nel mondo dove si muove. Però il nuovo album funziona, merito forse del suo carattere “ascensionale”, come sottolinea la solita Boring Machines. O magari si tratta delle melodie e della luminosità, come già scrivevo nel caso di Invisible Summer: specie in “An Interstellar Handshake” – partendo dall’ambient – Monti tende a un post-rock molto fragile, che induce ad andare a sentirsi i soliti noti islandesi (Sigur Rós, Amiina e altri) alla ricerca di qualche somiglianza; diventa invece più triste e solenne sia in “My Dear Elohim”, sia in “From Dust To Stars”, ma soprattutto suona come se fosse un piccolo ensemble di archi e synth, sfruttando come logico l’effettistica per sovrapporre alcuni drone che non diresti nascere da una chitarra. È un’esplorazione delle possibilità del suo strumento già tentata con successo da altri, ma si torna al via di questo post: a volte è semplicemente la mano che fa la differenza e quella di Paolo sembra molto sicura. Insomma, non siamo nell’anonimato.