Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

THE BARBACANS, A Monstrous Self-Portrait

Il quartetto marchigiano giunge al terzo disco e prosegue bene – difficile avere dubbi data la natura cristallina della proposta – quella che pare proprio una missione: suonare in un certa maniera, cioè nel modo più fedele possibile ai canoni che ama di più, quindi garage-rock venato di punk con spruzzate di immancabile tastiera Farfisa quando serve.

La verve non manca, si evince dall’evidente piglio esecutivo, si nota in particolare in “The Brightest Star”, unita al chitarrismo esasperato e vivo, come nel bubblegum-punk di “You Tell Me”. Il secondo lato si apre con la tempesta fuzz di “Black Friday”, che ricorda la lezione dei padri Blue Cheer (meno pachidermici del solito, però) con protagonista un sax, elemento che riporta pure agli Stooges, mentre la successiva “Last Night Fun” tiene a mente le melodie dei Grand Funk Railroad. Avrete capito che è un po’ la fiera delle citazioni, ma non potrebbe essere altrimenti, viste le intenzioni eminentemente celebratorie della band (spiccano comunque “Tall Man” e la strana traccia in chiusura, tutta urla e parti funeree di basso, con l’organo a ricamare la melodia). Ai Barbacans piace suonare così e va detto che lo fanno bene, niente di più e niente di meno. Astenersi seguaci dei trend a tutti i costi.