Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

TĒTĒMA, Geocidal

Tetema

Mike Patton e Anthony Pateras uniscono le loro forze per questo nuovo progetto (registrato in più parti del mondo), non si sa quanto duraturo (ho come il sentore che possa essere parecchio estemporaneo, ma tant’è…). Del primo non devo dirvi nulla, mentre del secondo va sottolineata la caratura internazionale in ambiti rigorosamente jazz e improv, come pianista ma non solo, con lavori per Tzadik, Editions Mego e la militanza in un gruppo notevole come i Pivixki. Di cosa si tratta, allora? In sostanza ci troviamo di fronte a una sorta di ideale cornucopia che contiene detriti lounge & weird molto Mr. Bungle (“Irundi” e “Tenz”) e che si muove tra complessi strumentali (alcune parti di batteria sono scritte e suonate da Will Guthrie, e c’è pure il nostro Valerio Tricoli al Revox B77, ma l’elenco degli ospiti sarebbe lungo), elettronica e campionamenti neanche tanto lontani da un linguaggio affine all’hip hop, anche se l’apertura è per l’evocativa e quasi sciamanica “Invocation Of The Swarm”. Chiaro che non si fanno mancare nulla, perciò i pianismi diradati e le atmosfere tese della lunga “Ten Years Tricked” (e della conclusiva “Death In Tangiers”) sono chiaramente riconducibili al tipico lessico/binomio Morricone/atmosfera cinematografica (la sinistra “The Hell Of Now”), e sappiamo bene dell’amore di Patton per la nostra musica (probabilmente lo stesso di Pateras, che ha lavorato sulla soundtrack di più di qualche pellicola). Precisato questo, posso aggiungere poco altro, visto che Geocidal non m’ha, purtroppo, colpito più di tanto.

Tracklist

01. Invocation Of The Swarm
02. Pure War
03. Irundi
04. The Hell Of Now
05. Ten Years Tricked
06. 3-2-1- Civilisation
07. Tenz
08. Suishaman
09. Kid Has Got The Bomb
10. Emptiness Of Ecstasy
11. Death In Tangiers