Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

SPIRITUS MORTIS, The Great Seal

Esce per Svart Records il quinto disco della band finlandese che aveva esordito sempre per quest’etichetta nel 2016 con The Year Is One. Come questo The Great Seal (e tutti quelli in mezzo), The Year Is One era composto mantenendo ben chiaro il principale genere di riferimento del gruppo: il doom metal più “tradizionale” e definito. Sarebbe però ingiusto ridurre l’intera discografia del quintetto attivo dal 2004 a una mera riproposizione by the book di formule post-sabbathiane già sentite e strasentite. Anche gli album precedenti mostravano più influenze che li differenziavano l’uno dall’altro o avevano elementi aggiuntivi rispetto alla matrice doom: in The God Behind The God c’erano tendenze thrash e NWOBHM nella composizione o nella voce che negli acuti tradiva la fascinazione per gli Accept dell’epoca Udo, mentre in The Year Is One si vedeva una maggiore lentezza, coi riff che suonavano come un tributo a Pentagram e Obsessed.

Il nuovo lavoro, che gode di un’ottima produzione, può essere visto come un definitivo incontro di tutti questi elementi in un solo album. Otto brani in cui le atmosfere funeree e i riff riecheggianti i gruppi storici del genere incontrano una maggior sicurezza vocale che riabbraccia gli acuti della “nuova ondata” di cui sopra, mentre gli arrangiamenti vedono cambi di tempo, assoli e intermezzi strumentali che ci riportano a quel clima (“Khristovery” è magistrale da questo punto di vista) con momenti di apertura più “epicheggianti” (ma senza risultare invadenti o fuori luogo). Un disco che scorre bene, con pochi momenti di “piattume” o brani filler che facciano calare l’attenzione, e che rappresenta senza dubbio un passo avanti per una band capace, con voglia di fare buonissima musica e che non deluderà gli appassionati del/dei genere/i.