Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Southern Lord ha dato il via alle ristampe del trio Caspar Brötzmann Massaker

Caspar Brötzmann - foto di Ulf Dieter
Caspar Brötzmann – foto di Ulf Dieter

Southern Lord ristamperà The Tribe (1988) e Black Axis (1989), rispettivamente debutto e secondo album del trio Caspar Brötzmann Massaker (“the trio to end all power trios”, secondo Julian Cope), rimasterizzati e presentati come all’epoca. L’etichetta di Greg Anderson proseguirà fino al quinto disco del gruppo, poi prenderà tutto e lo metterà in un box set con libretto e artwork di Caspar Brötzmann (si dice che l’uomo sia al lavoro anche su nuovo materiale).

Nel comunicato stampa Southern Lord spiega che l’unicità di Caspar sta nella sua reintepretazione del rock a partire dagli “scarti”, cioè dal feedback, dai drone e dai sovratoni. Sempre secondo Southern Lord, riff ultrapesanti e battiti, canti tribali e forza fisica sono caratteristiche dei Massaker che funzionano e sorprendono ancora oggi, trent’anni e molto “noise” dopo (chi ascolta i Sunn sa che Anderson e O’Malley li considerano da sempre uno dei loro punti di riferimento sonori, ndRedazione).

Brötzmann, figlio d’arte come tutti sappiamo, nasce in Germania Ovest nel 1962. Nonostante temesse la redazione del padre, che pare all’epoca non simpatizzasse troppo per l’americanità dello strumento e dell’hard rock, Caspar inizia – da autodidatta – a suonare la chitarra elettrica, ispirato da Ritchie Blackmore, Jimmy Page e Jimi Hendrix (entrambi sono mancini, e pare che questo influenzi il modo in cui Caspar suona). Successivamente, l’improvvisatore e costruttore di strumenti Hans Reichel (nato nel 1949 e scomparso nel 2011) gli insegna a manipolare/modificare la chitarra.

Chi non avesse mai sentito The Tribe e Black Axis, da ieri può farlo da qui sotto.