Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

THE SADE, II

The Sade

Forse c’entra il Divino Marchese, ma davvero non ho assolutamente idea del perché i The Sade da Padova, giunti al secondo disco, s’immaginino come un boia panzone. La copertina, comunque, rimane di gran pregio e si fa ricordare. Il trio, con davanti Andrea degli OJM (qui a voce e chitarre), arriva qui con un onestissimo mix di Danzig, punk, Motörhead, Hellacopters e – per non dire sempre i soliti – 69 Eyes, dato che si gioca anche pezzi con un tiro dark e vagamente malinconici, ma senza scimmiottare la wave, restando cioè “nel suo mondo”. Al netto della necessità di fondere sempre di più tutte queste anime in qualcosa che sia autonomo, II scorre molto liscio, come se i The Sade non facessero altro nella vita che suonare. Una volta trovate le influenze, che non sono proprio gruppi kraut attivi sei mesi nel 1971 o library music afghana, l’album diventa a tratti prevedibile: vale anche per i film di Bud Spencer e Terence Hill, ma voglio sapere chi è che non li guarda e non aspetta il momento in cui si comincia a menare. Il gruppo è cosciente di questo mezzo limite, quindi – attento a non perdere spontaneità – cerca di cesellare ove possibile, ad esempio aggiungendo archi alla fine di “Lovekiller Requiem” o il sax in “Ballad Of The Black Moon”. Tra l’atro, come si sarà capito, i ragazzi hanno in tasca qualche pezzo-bomba buono per l’autoradio e l’ubriachezza molesta, ma anche due-tre lentazzi con i quali variare la formula (non dimentichiamo “Devil’s Son(g)”, che omaggia la tradizione). Tutto questo, ai miei occhi, li fa apparire molto meno “bidimensionali” di certe band che oggi sanno suonare sempre e solo lo stesso brano.

Vedremo quante teste faranno cadere.