Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

ROSA ANSCHÜTZ, Votive

ROSA ANSCHÜTZ, Votive

Rosa Anschütz è artista multidisciplinare: leggo infatti che ogni pezzo di Votive, il suo primo full length, è rappresentato da una scultura in ceramica realizzata da lei e che a Vienna queste vanno a formare un’installazione sonora che poi è lo sfondo della foto di copertina. Anschütz, in pratica, è perfettamente autonoma: canta (da un lato siamo vicini allo spoken word, dall’altro a vocalizzi eterei à la Grouper), scrive i testi, crea la sua musica grazie al suo sistema modulare di sintetizzatori. Della produzione, invece, si è occupato Jan Wagner, del quale abbiamo parlato qui. Il sound di Votive – e i battiti, quando ci sono – fanno pensare a gruppi tipo i Boy Harsher (sentire “Soft Resource”), quelli insomma che si rifanno alla cold wave, alla prima ebm e agli anni Ottanta più scuri e synthetici. Questa, ovviamente, è una semplificazione, perché Anschütz è meno paracula, il che si traduce in brani che si muovono più lenti, in qualche modo più sensuali e onirici, senza le asperità noise che ho sentito sull’ep di debutto. Non che questo materiale sia frutto di invenzioni strutturali incredibili (siamo sempre lì: inizio atmosferico, spesso seguito da un crescendo con qualche beat a dare più forza, finale in dissolvenza) o che sia nato da una pioggia incessante di idee, ma la voce è molto magnetica e il sound – per essere un mezzo esordio – non è per niente male.