Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

RICCARDO NOÈ, Cabal

Non so se Noè, con questo cognome, sia cresciuto in una famiglia di religione ebraica, fatto sta che dedica il suo album alla cabala, coi titoli dei pezzi che rimandano a una precisa tradizione (“Adam”, “Lilith”, “Babel”, “Golem”, “Noah”…). Da quello che possiamo capire dalla sua biografia, Riccardo avrà a malapena trent’anni, ma porta con sé una già consistente esperienza come dj a Milano (dovrebbe inoltre essere tecnico del suono) e ha trasformato “Syntheke”, che era il nome delle sue serate, in un’etichetta che si occupa di techno e IDM focalizzandosi sulla melodia – o almeno così scrive – e che ovviamente pubblica anche questo Cabal. L’album, in effetti, dà sempre la possibilità di seguire almeno una linea melodica di synth, nonostante sia molto denso e fragoroso, con un suono che va a coprire frequenze basse fino a spaccare il pavimento e punta molto sul volume, una cosa che succede spesso negli ultimi anni in dischi che per pigrizia uno definisce drone e ambient, ma che non sono affatto impalpabili (The Haxan Cloak, Jebanasam e altri…). Noè, comunque, ricorre anche a battiti e pulsazioni (molto buona “Rothschild”), non so se perché i soggetti che rappresenta sono ben diversi o perché – come mi suggerisce l’intuito – voglia utilizzare tutto il suo arsenale, dimostrandosi di volta in volta potente, atmosferico o dinamico. Se saprà scegliere e curare meglio alcuni suoni un po’ troppo scontati e trovare una voce solo sua, potrà di sicuro farsi conoscere ovunque.