Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

PARL DRO, Ghyste Mortua [+ full album stream]

È una definizione che non ha mai avuto davvero senso, anche se per un brevissimo periodo ha funzionato per alzare un po’ di hype, ma – se la devo proprio fare semplice – per me i Parl Dro stanno nell’Italian Occult Psychedelia. Lo scrivo, perché sembrano uno di quei gruppi underground italiani del decennio scorso, sicuramente lo-fi, spesso sghembi, parte ambient, parte noise, parte psichedelia, parte kraut (qui no), parte rock (qui no), molto primitivi come suoni, sempre con un non so che di sacrale, rituale, ancestrale o magico. I Parl Dro ci dicono anche che queste sono registrazioni di improvvisazioni, il che aumenta la carica – appunto – primordiale, spontanea del tutto. Del resto Ghyste Mortua è una città popolata da non morti in un romanzo della famosa scrittrice sf Tanith Lee e i Parl Dro, tramite il suono, costruiscono attorno a queste suggestioni un luogo irreale e pericoloso. Rispetto ai gruppi citati prima, c’è tantissima voce, tantissime litanie, come ovvio sgraziate e non mediate da chissà quale tecnica.

I Parl Dro forse non lo sanno, ma – con le dovute proporzioni – l’inizio col drone profondo di “Preludecomet Axes” mi ha ricordato i Contrastate, così come “Genter Altar” mi ha fatto pensare ai 23 Skidoo, poi proseguendo mi sono venuti in mente i Coil e tanto altro. Le potenzialità ci sono. La garanzia dei nostri amici di Fango Radio pure.