Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

NITON, Tiresias

Niton

Niton è la collaborazione tra il violoncellista svizzero Zeno Gabaglio e due musicisti elettronici, El Toxyque e Xelius (Luca Martegani). Li abbiamo già presentati in occasione del loro esordio, un’uscita non del tutto soddisfacente, specie per la debolezza del sostrato sintetico. Un paio d’anni dopo, il sound tessuto da El Toxyque e Xelius sembra meno grezzo e il disco patisce meno il confronto con il mondo là fuori, anche si continua – almeno in parte – a ricreare atmosfere spaziali e fantascientifiche piuttosto retrò, un’idea dirompente quanto a originalità. Addirittura si direbbe che il violoncello stia molto più in disparte, il che di per sé è un peccato, basta ascoltare il primo pezzo, “Upload”, che Zeno contribuisce a trasformare in un mash up tra le atmosfere di “Alien” e “Psycho”. Ci sono degli alti, dunque, ma anche dei bassi, vedi la ritmica blanda di “Bewno”, portata avanti fino allo sfinimento e poco in grado di coinvolgere, anche quando alzano il volume. Buone intuizioni, errori e prolissità convivono anche all’interno di uno stesso pezzo e nell’insieme coi Niton si fa ancora una certa fatica.