Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

MASSIMO PUPILLO / MÁRTON CSÓKÁS / GABRIELE TINTI, Embracing The Ruins

Il bassista degli Zu, un poeta e un attore. Il primo – ormai bravissimo nel creare atmosfere (non più solo col basso, ma con synth, campionatori ed effetti vari) – allestisce il palcoscenico, il secondo (Gabriele Tinti) aggiunge le parole che il terzo (Mártin Paul Csókás, della cui filmografia non so nulla, e non era facile) recita, per una sorta di spoken word dall’Aldilà.

Se uno ha ascoltato le collaborazioni separate di Pupillo con Thighpaulsandra, Cindytalk e Pilia (Kenosis, nello specifico) o anche il suo album dell’anno scorso per Subsound (The Black Iron Prison), è difficile che si sorprenda mezzo secondo della consistenza e della profondità del suono di Embracing The Ruins, del suo influsso sulla psiche e della sua magia intrinseca. I riferimenti sono questi qua sopra. Le “parole antiche” di Tinti arrivano suadenti dalla bocca di Csókás, che sembra non aver fatto altro nella vita che prestare la sua voce a dei dischi: complice l’aura arcana dell’insieme, pare molto più vecchio dei suoi 55 anni, è come se appartenesse a una generazione precedente alla sua.

Da quello che capisco, due sono i brani sul vinile (House Of Mythology, quindi Ulver, Zu, David Tibet, Stian Westerhus, Teleplasmiste…), quattro sulla versione digitale. La seconda è una bella maratona, forse qualcuno preferirà la prima. In ogni caso io darei più di una chance a questa collaborazione.