Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

LOCUST, After The Rain

Locust

Perché quest’album di Locust è bellissimo per me? C’entra l’effetto nostalgia. Nemmeno, forse: è come il lontano ricordo della musica elettronica che sentivo quand’ero piccolo e che non ho mai più ascoltato in quel modo, senza disincanto e nell’ignoranza migliore che possa esserci, provando anche una strizza inspiegabile quando la RAI usava “Magnetic Fields” come sigla di “Appuntamento al cinema”. Sono anni di revival feroce di questi suoni, solo che a volte – nonostante l’inflazione – scatta la magia, anche se è giusto ricordare che non proprio tutto è casuale, in quanto dietro a Locust, aiutato da Louis Sherman, c’è Mark Van Hoen, uno che, Seefeel a parte, nel campo possiede un’esperienza enorme. Si parla insomma di ambient vecchia scuola (con qualche battito), di un disco realizzato con sintetizzatori modulari, tocchi minimali di piano, campionamenti di soavi voci femminili: si galleggia, interminabilmente, su di una superficie composta a metà da beatitudine e a metà da malinconia. C’è chi c’ha sentito i tedeschi (Cluster, ad esempio), io ci metterei Brian Eno, da sempre influenza dichiarata di Van Hoen, persino l’Eno di Before And After Science. C’è addirittura chi è andato qui dentro a cercare (eccolo di nuovo) Jarre e Vangelis, ma poco conta: qualcuno potrebbe bollare After The Rain come un furbo esercizio di stile, ma qualcun altro – spero la maggioranza – lo vedrà come un lavoro comunque sincero e spontaneo, impossibile da non avere.