Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

KRISTOF HAHN, Six Pieces

L’uomo degli Swans (e degli Angels Of Light) alla lap steel che mastica costantemente una gomma. Una specie di vecchio cowboy à la Unforgiven, non fosse che è tedesco. Questo suo album per Room40  di Lawrence English (notoriamente innamorato degli Swans, infatti ha preso sull’etichetta anche anche Norman Westberg) coltiva il sound che ha portato dentro l’ultima incarnazione live della band guidata da Michael Gira, impostata su volumi impossibili, ripetizioni ipnotiche e drone avvolgenti. Six Pieces è questo: minimalismo massimalista, poche soluzioni che investono il corpo sollevandolo da terra. La differenza con gli Swans sta ovviamente nella potenza di fuoco: Hahn da solo è molto più spirituale, a volte sacrale, a volte claustrofobico fino alla nausea. È scocciante, come nel caso di Westberg, dover mettere uno così bravo sempre in relazione con uno dei suoi gruppi, ma in questo caso è molto efficace il raffronto per avere una descrizione fedele di un disco che comunque il comunicato stampa dice esser nato dall’ultimo tour della band. Michael Gira è un’influenza generale per tutti quei musicisti (o sound artist) per i quali “atmosfera” non vuol dire “impalpabilità”: oltre all’ultimo English (o all’ultimo Aldinucci), basta pensare a Ben Frost. Qui ho l’impressione di essere di fronte a un grandissimo artigiano, qualcuno che magari non rimette in discussione le regole, ma che rimane un outsider e con l’esperienza e il talento ha imparato un mestiere, che è quello di portarci in un Altrove per una quarantina di minuti. Ci vorremo tornare spesso in quell’Altrove, mi sa.