Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

JESSE OSBORNE-LANTHIER & GRISCHA LICHTENBERGER, CSLM

JESSE OSBORNE-LANTHIER & GRISCHA LICHTENBERGER, CSLM

Nel 2014, presso il Musée d’art contemporain de Montréal e durante il famosissimo Mutek,  Grischa Lichtenberger, che già abbiamo visto all’opera su raster-noton, e Jesse Osborne-Lanthier, altro musicista elettronico e visual artist, unirono le forze per realizzare “Conversations sur Lettres Mortes”, una performance audio/video che come particolarità aveva l’utilizzo come sorgenti sonore di vecchie televisioni catodiche e videoregistratori a cassette. Questo ep stampato da Cosmo Rhythmatic parte da lì. Il dubbio che la vera operazione retrò sia questo e non quello dei sintetizzatori analogici sorge spontaneo quando uno un po’ più vecchio si accorge che certi suoni e certe vibrazioni gli scorrono ancora nel sangue. Si parla di una tecnologia ancora lontana da un’asettica perfezione, ma in grado di aumentare conoscenza e liberare creatività, le cui frequenze hanno probabilmente lasciato un segno in regioni ormai sepolte del subconscio di una generazione e richiamano le immagini fantascientifiche di Videodrome e altri film minori in cui questi oggetti ingombranti erano il futuro, spesso minaccioso come le tracce assemblate dal tedesco e dal canadese. I primi tre pezzi sono ottimi: maligni, corrosivi, dal battito rallentato ma letale, perfetti per i fan dell’etichetta Cosmo Rhythmatic. C’è – quasi per associazione di idee – un retrogusto industrial, poi si cade in qualche “autechrismo” di troppo (direi per colpa di Lichtenberger, a giudicare dal suo passato) e si scivola su di un paio di riempitivi. Ci sono tre remix e vale la pena segnalare quello epilettico e disturbante di Low Jack. Ep discreto che poteva essere eccelso.

Tracklist

GHOSTS
A1 / 1. CRT Creeper
A2 / 2. House / Magma
A3 / 3. Comcast
A4 / 4. Good Morning America
A5 / 5. 4% (Maurice)
A6 / 6. Primetime
HORIZONTAL HOLD CONTROL INCORRECTLY SET
B1 / 7. CRT Creeper (Low Jack Remix)
B2 / 8. Good Morning America (Gábor Lázár Remix)
B3 / 9. 4% (Rabit Remix)