Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

HEATHER LEIGH, I Abused Animal

HEATHER LEIGH, I Abused Animal

Musica “nuda” e volutamente scarna nelle strutture armoniche quella proposta dalla musicista americana, da tempo di stanza in Scozia. La Leigh ha un curriculum impressionante: numerose le uscite, anche per la Volcanic Tongue del compagno David Keenan (vedi la rivista The Wire), collaborazioni coi Charalambides di Tom e Christina Carter, e ha suonato con gli Smegma, Jandek e Chris Corsano, tra gli altri, mentre adesso gira l’Europa con Peter Brötzmann.

L’incipit di I Abused Animal spiazza: per sola voce e strane eco di sirene in lontananza, come a mettere su una nenia disperata che serva per esorcizzare il dolore, che fa quasi “piangere” la sua voce. La Leigh da ragazza ha lavorato in una clinica veterinaria, ne ha viste tante quindi, e il disco le è servito, forse, per sublimare tutta quella sofferenza. Un fardello che si porta appresso, dunque, e che condiziona fortemente un lavoro che colpisce per schiettezza e profondità espressiva allo stesso tempo: la pedal steel (il suo strumento principe) quasi seviziata di “All That Heaven Allows”, gonfia di nuvole elettriche che incombono sulle nostre teste, o le corde pizzicate di “Quicksand” che in un certo senso fanno male al cuore. Sul secondo lato spiccano la ieratica e disperata “The Return” e la stonatissima e volutamente distorta “Fairfield Fantasy”, come immaginarsi un Mike Cooper che accompagna a un funerale una cantante in preda al tormento.

I Abused Animal è, nella sostanza, una raccolta di canzoni per anime avvezze all’autoanalisi e ad affrontare di petto le paure personali. Notevole e fieramente senza tempo.


Tracklist

Lato A

01. I Abused Animal
02. Quicksand
03. All That Heaven Allows

Lato B

01. Passionate Reluctance
02. The Return
03. Fairfield Fantasy