Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

FORMA, Semblance

I Forma sono bravi, questo è fuori discussione. Semblance prosegue Physicalist, perché anche questa volta il gruppo, la cui musica si basa sui synth, cerca nuove strade suonando piano, flauto, chitarra elettrica, sax (ben integrato in “Three Two”) e percussioni non elettroniche (giocano spesso la carta della poliritmia). Si affaccia sullo scenario pure la voce, nello specifico lo spoken word di “Cut Up”. Volendo fare un complimento grosso, sembra un disco in cui i Kraftwerk a un certo punto si danno il cambio coi Popol Vuh, dando vita a un album solare e sognante, positivo e a suo modo fanciullesco. Oltretutto i Forma, a differenza di molti altri nostalgici simili a loro, sanno essere molto concisi: Semblance dura più o meno trentacinque minuti, sufficienti per dire tutto quello che c’è da sapere, perché sempre di rilettura si tratta, nonostante i tentativi di dare freschezza al tutto.

Nota a margine: a lanciare i Forma nel 2011, attraverso Spectrum Spools, è stato John Elliott degli Emeralds: se di questi prendessimo qualche ritaglio da Does It Look Like I’m Here? (uscito otto anni fa), potremmo infilarlo nei pezzi di Semblance senza che quasi nessuno ci sgami. Non dico tracce intere, ma qualche sezione sì. Forse il revival e il manierismo non sono il male, dato che da altre parti sono tutti contenti di ascoltare un gruppo che fa bene i Sabbath o un altro che fa bene gli Stooges e nessuno dice più o meno niente, però ogni tanto, non sempre, vorrei anche andare avanti.