Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Cosa succede quest’anno a Firenze Suona Contemporanea

Kentridge

Il festival Firenze Suona Contemporanea si svolge nel mese di settembre presso il Museo Nazionale del Bargello.

Giovedì 11: ciné concert dell’artista visivo sudafricano William Kentridge (il pubblico assisterà a dieci suoi cortometraggi animati, di cui quattro inediti), accompagnato dalle musiche dal vivo di Philip Miller, con la voce della cantante e performer australiana Joanna Dudley, di Ann Masina, storica voce “nera” dell’Africa il pianista Vincenzo Pasquariello. Dal 13 al 21 settembre (dalle 20 alle 21) sarà visibile anche “Breathe Dissolve Return”, una “video-installazione” sempre a cura di Kentridge e Miller.

Sabato 13, il quartetto d’archi Prometeo (con il duo Tempo Reale alla regia del suono) esegue:

Claudio BARONI – Perpetuo Motum [Prima Nazionale]

Lorenzo ROMANO – Notturno autostradale

Stefano SCODANIBBIO – Da Mas Lugares “Quell’augellin” (da Monteverdi)

Stefano GERVASONI – Ricercar cromaticho sopra il Credo (da Frescobaldi)

Francesco FILIDEI – Consonanze stravaganti (da Trabaci) – Ciaccona (da Merula)

Salvatore SCIARRINO – Quartetto n.7

Kaija SAARIAHO – Nymphéa, con live electronics

Domenica 14, la London Sinfonietta presenta:

Gwyn PRITCHARD – Evolution [4’]

Toshio HOSOKAWA – Stunden Blumen [20′]

Thomas ADÈS – Court Studies [9’]

Andrea CAVALLARI – Whim of Silence II [8’]

Jonathan HARVEY  – The Riot [10’]

Harrison BIRTWISTLE – Verses [6’]

Mercoledì 17 tocca al MicroEnsemble, “formato da musicisti laureati al conservatorio di Milano e perfezionatisi in alcune fra le più importanti istituzioni europee”, il cui repertorio “spazia dalla musica contemporanea italiana e internazionale ad importanti incursioni nel repertorio del novecento storico”.

Giovedì 18 l’Edison Studio, ventennale progetto elettroacustico, sonorizza il classicissimo del muto “Das Cabinet des Dr. Caligari”.

Venerdì 19 il pianista Ciro Longobardi suona:

Stefano BULFON
Le temps est un fleuve sans rives

Ivan FEDELE da Études Boréales
I Deciso | II Calmo e meditativo
da Études Australes
I Tierra del Fuego

Stefano SCODANIBBIO
Only connect

Salvatore SCIARRINO Quattro Notturni
I Vivo volando | II Non troppo Lento | III Non troppo Lento | IV Leggero vivo

John ZORN
Carny

Sabato 20, mdi ensemble, sestetto di musica contemporanea, si confronta con “Vortex Temporum” di Gerard Grisey e “Aikn Wall” di Pierluigi Billone.

Il Festival si conclude il 21 settembre con cinque commissioni eseguite in esclusiva dal FLAME – Florence Art Music Ensemble – cinque prime assolute di Lorenzo Troiani, Luisa  Valeria Carpignano, Michelle Agnes, Stylianos Dimou e Andrea Cavallari.

Kentridge2
William Kentridge, disegno del settembre 2012