Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

ELLEN ARKBRO & JOHAN GRADEN, I Get Along Without You Very Well

C’è un vecchio ep degli Ulver che s’intitola Silence Teaches You How To Sing: loro avevano una delle voci migliori del circuito, ma per un periodo scelsero di tacere. Anche Ellen Arkbro ha una bella voce, ma i suoi due album “drone” per Subtext, For Organ And Brass e Chords, ne erano privi. Qui fa coppia con Johan Graden, che suonava l’organo su For Organ And Brass, un disco che nel mio giro di aficionados delle musiche noiose (quit having fun, diceva qualcuno) è molto apprezzato. Lei ora sembra cantare solo quando è inevitabile, perché è come se la sua esperienza passata le avesse insegnato una meravigliosa essenzialità. Anche la musica sembra assecondare il passato minimalista di Arkbro: ogni nota è lì perché dev’esserci, soprattutto poi può respirare profondamente, senza l’ansia di questi tempi stupidi. La fragilità di questo sound è preziosa e chiede rispetto.

Non servono comunque paragoni azzardati. Il titolo di quest’album appena uscito per Thrill Jockey pare semplicemente un riferimento a Chet Baker, perché alla fin fine è un lavoro che al jazz deve più di qualcosa, magari soprattutto a quello intimo e raccolto dello scapestrato trombettista e cantante statunitense. Durante l’ascolto, infatti, incontriamo una varietà non indifferente di strumenti, tra fiati, basso, batteria, synth, piano, ma i musicisti che i due hanno scelto per realizzare le loro idee sono compagni di strada discreti ed educati. Arkbro, dal canto suo, è malinconica e riesce a non cadere mai nella trappola del melenso.

Vorrei tanto, ma davvero tanto che li avesse conosciuti Mark Hollis solista: dov’è Doctor Strange quando serve?