Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

DORTHIA COTTRELL, Death Folk Country

Non serve raccontare chi è Dorthia Cottrell, dato che qui conosciamo tutti i Windhand, quella band che – scrivevo – con l’ultimo disco Eternal Return ha trovato/ritrovato le corrispondenze segrete tra grunge, doom e psichedelia. Cottrell, quest’anno, ha pubblicato per Relapse il suo secondo disco solista, Death Folk Country. Il primo, che porta solo il suo nome, ha la fede e la devozione della mia cerchia di amici: spoglio ed essenziale, per certi versi primitivo, mette al centro la voce, accompagnata dal minimo strettamente necessario di chitarra acustica e lap steel, più un sitar da qualche parte. Otto anni dopo, con Death Folk Country, Cottrell è sempre asciutta, si fa sempre forza sulla voce, ma ha più strumenti (e aiuti) e prova ad arrangiare di più i pezzi, come gli Earth con The Bees Made Honey In The Lion’s Skull dopo l’irripetibile Hex. Tiro in ballo Dylan Carlson, perché il primo che ricordo quando penso a musicisti di band superpesanti che tornano alle radici e trovano modo di far pace con quel genere che chiamiamo “Americana”, non a caso Dorthia appare in uno dei tre tributi Neurot a Townes Van Zandt, insieme al grande incompreso Nate Hall. Questo è, dal mio punto di vista molto parziale e limitato, dato che non ascolto in modo sistematico queste cose, lo scenario notturno all’interno del quale ci si muove, sotto l’incantesimo del trittico “Harvester” – “Black Canyon” – “Family Annihilator”.

Il disco è uscito su Relapse ed è ok, lo vedo come una buona occasione per iniziare un percorso all’indietro lungo tutti gli altri album che ho citato.