Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

DÄLEK, Asphalt For Eden

DÄLEK, Asphalt For Eden

Il gruppo del New Jersey era fermo da un po’. Confesso che li avevo già catalogati tra le band che avevano maggiormente scompaginato le carte stilistiche (un certo modo di pensare/fare hip hop) nel decennio scorso. M’hanno spiazzato invece. Meglio così, con questo inaspettato ritorno, per di più su un’etichetta che di solito pubblica cose diverse dalle loro, cioè la canadese Profound Lore (attiva in quella vasta area che è il metal estremo, soprattutto di matrice nordamericana). Pure il trio è di quel continente direte voi, perciò che differenza ci sarebbe? Poca in fondo, infatti la base chitarristica di “6dB” ci sta tutta, se proprio dobbiamo rimanere in sintonia con chi ha stampato l’album. Certamente la band, dopo l’ormai datato abbandono di Still, ha proseguito con costanza a ridare vita al personale “Golem” (come non pensarlo mentre si affrontavano pubblicazioni mostruose come Absence e Abandoned Language?), c’era già stato il notevole From Filthy Tongue Of Gods And Griots, rimesso sul mercato giusto lo scorso anno dalla francese Ici D’Ailleurs. Ai tre non manca di certo il mestiere: le basi al solito scorrono via ottundenti e inesorabili, il flow non ha perso un’oncia di velocità espressiva e cattiveria (“Control”, il tiro potente di “Shattered”), ma più lo riascolto e più mi viene da pensare che sia un ritorno sì gradito, ma artisticamente secondario rispetto ai lavori precedenti. Insomma continuo a preferirli quando si lanciano con determinazione verso territori più impervi (qui ci provano con la cangiante marea quasi metal-gaze di “Masked Laughter (Nothing’s Left”). I fan comunque apprezzeranno.