Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

CELESTE, Assassine​(​s)

Sui Celeste abbiamo già detto tutto, non servono spiegazioni. Qualcuno scrive che sono ripetitivi, per me invece questo è avere un’identità: sono sé stessi, riconoscibili (tanto che hanno imitatori), fanno ancora male, basta ascoltare il primo pezzo di Assassine(s) (“Des Torrents De Coups”), triste, malvagio e furibondo allo stesso tempo, quello che i Celeste sono da sempre, fondendo screamo e black metal. Ci sono nostri amici che non si lamentano dei Motörhead, dei Cannibal Corpse, dei Marduk, degli Amenra e dei Total Chaos, e io non mi lamento dei Celeste, per capirci. Sì, è vero, applicano la loro formula magica senza troppe variazioni lungo tutto il disco, come se dipingessero ogni volta gli stessi soggetti, e del resto proprio a livello di artwork e video tendono a proporre un immaginario circoscritto, che tocca dei tabù e mi ha sempre disturbato non poco. In questo Assassine(s) li trovo per certi versi più definiti e potenti (merito del produttore Chris Edrich?), più fantasiosi con le percussioni e con più Meshuggah e Gojira in corpo (“De Tes Yeux Bleus Perlés”, “Il A Tant Rêvé D’Elles”, una superlativa “Le Coeur Noir Charbon”). C’è anche uno struggente entr’acte – nemmeno questa una novità – tra l’ambient e lo strumentale che scongiura ulteriormente la noia.

Vediamo adesso dove riesce a farli arrivare la Nuclear Blast, con tutto che mi spiace che non siano più su Denovali.