Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

ALTAR OF PLAGUES, Teethed Glory And Injury

Altar Of Plagues

Non che i precedenti dischi degli irlandesi Altar Of Plagues fossero brutti, ma Teethed Glory And Injury fa quel salto quantico che trasforma la band in altro. Sono tutti d’accordo, pare: album del mese per Terrorizer e Zero Tolerance da un lato, dall’altro streaming esclusivo su Pitchfork, che poi – dovendo tirarsela sempre il giusto – lo ridimensiona in sede di recensione. Comunque, adesso che anche gli indie si sono accorti degli Altar Of Plagues, al solito tutti ci vedono/provano a vederci dentro cose extra-metal che non ci sono o che ci sono solo in parte. Aiutano molto, in quest’ultimo senso, i corpi contorti del video di “God Alone”, capolavoro del disco, così come l’intro “Mills”, che fa un po’ “avanguardie del Novecento”. A macchina dell’hype spenta, si può dire certamente che la band si stacca dalle altre che mischiano post-rock e black metal, pur lasciando vivere ancora questi generi dentro di sé. Gli Altar Of Plagues, infatti, qui trovano una via di mezzo tra le reiterazioni dei Godflesh e quelle dei Liturgy (dai quali prendono anche i cori) e incrementano i loop, di fatto rileggendo in maniera radicale l’industrial metal. Inoltre hanno asciugato i pezzi e migliorato moltissimo la voce, non più scream né growl, ma il latrare di un malato di mente (c’è pure qualche somiglianza con gli Agalloch). I migliori brani del disco possiedono un andamento meccanico incessante, scurissimo per via del retaggio black metal, emotivo a modo suo per via delle voci. Uno dei pregi di Teethed Glory And Injury, del resto, è quello di restare viscerale nonostante le premesse “fredde”: ferro e sangue, carne e ruggine, circuiti e bava. Disco dell’anno, finora.

Tracklist

01. Mills
02. God Alone
03. A Body Shrouded
04. Burnt Year
05. A Remedy And A Fever
06. Twelve Was Ruin
07. Scald Scar Of Water
08. Found, Oval And Final
09. Reflection Pulse Remains