Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

ALESSANDRO ADELIO ROSSI, Òpare

Era dai tempi di Cold House Of Love che aspettavo qualcuno che fosse minimalista e intimista quanto Andrea Penso (Selaxon Lutberg). Sono passati 16-17 anni: non ricordo nessuno – a parte Alessandro Adelio Rossi in questo Òpare – in grado di trasformare il post-rock (sponda Labradford/Mark Nelson) in qualcosa di così diafano. Persone come Taylor Deupree hanno costruito un castello su di un sound sfocato, fragile e imperfetto e William Basinski ha creato un concetto di ambient basato su ricordi che scompaiono insieme ai supporti che li contengono: ciò non toglie che Rossi con pochissime pennellate riesca a dire la sua con grande onestà, che è il segreto per farsi ascoltare anche quando chi sta dall’altra parte sa già come va a finire la storia. Sembra di osservare una distesa di neve da dietro una finestra, possibilmente in un giorno in cui non ci affligge nessun’icombenza. Vediamo se Denovali si accorgerà di Rossi come s’accorse di Penso, per ora ci ha pensato l’etichetta di Vasco Viviani, proprio quel Vasco che scrive per noi: magari siamo di parte, magari – visto che non ho parlato di tutto ciò che pubblica – se lo faccio questa volta è perché sono davvero convinto.