Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

ARCHITEUTHIS REX, Eleusis

Architeuthis Rex

Eleusi è l’antica città greca legata anche al mito del rapimento di Persefone, figlia della dea Demetra, perpetrato da Ade. Un mito che incarna il susseguirsi della vita alla morte e viceversa. In una parola: cambiamento, vocabolo che Gallucci (Kapustin Yar) e Marongiu (Agarttha, Crisne) conoscono molto bene. Non paghi della precedente virata in direzione di nebulose cosmiche (con Urania, nel 2011), gli Architeuthis Rex sterzano nuovamente, questa volta verso un habitat kraut-a-delico che mostra uno stile diverso e più unilaterale, si direbbe incentrato su di un dualismo tra tastiere e chitarre, queste ultime ben più evidenti del solito, come in “Eleusis”, dove voci trasognanti si fanno trascinare in riff cavernosi à la Horseback affrescati da synth raffinati, che diventeranno sibili evanescenti nella folgorante “Demeter Lousia”. In “Pomegranates”, invece, fanno capolino certi ritmi tribali come in The Blyssynge Of The Salte (loro disco uscito nel 2010 per Sturmundrugs), sui quali vengono condensate afose schitarrate spacespychedeliche, riverite da tastiere all’inseguimento dei sogni alchemici di Albedo (Crisne). Il lavoro si conclude con la suggestiva “Triple Goddess” (ispiratissimo l’intro elegiaco) e non ci resta che un accenno al prezioso packaging riservato dall’etichetta Zeitgeists per la cassetta in questione: a quanto pare non siamo gli unici a esserci fatti ammaliare ancora da questa creatura musicale.